پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:16 - 1396/01/27

باز پس‌گیری لایحه اصلاح قانون کار، شاید در شب انتخابات/ وعده‌ای که ربیعی یکسال به تاخیر انداخت

وزیر تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی سال گذشته در نشست شورای سه‌جانبه ملی وعده بود که لایحه اصلاحیه قانون کار را پس از بازگرداندن به دولت میان گروه‌های کارگری و کارفرمایی به بحث و تبادل نظر بگذارد، اما احتمال تکرار رفتار پوپولیستی با یارانه‌ها برای قانون کار و بازگردان آن در شب انتخابات وجود دارد.

به گزارش کارگرآنلاین، بازگشت لایحه اصلاحیه قانون کار از مجلس شورای اسلامی به دولت به مهمترین چالش کارگری و کارفرمایی کشور تبدیل شده و با وجود نامه‌نگاری‌های فراوان میان تشکل‌های رسمی کارگری با دولت هنوز برطرف نشده است.

بر اساس این گزارش، این لایحه اصلاحیه که توسط دولت قبل تدوین شده بود با تأییدیه دولت یازدهم مجدداً در دستور کار کمیسیون تخصصی مجلس (اجتماعی) قرار گرفت و پس از آن نشست‌های مختلفی نیز با موافقان و مخالفان لایحه اصلاحیه برگزار شد.

در واقع این لایحه اصلاحیه نوعی فشار بیشتر به جامعه کارگری هم به لحاظ پوشش بیمه‌ای آنان و هم به لحاظ افزایش سطح تعهدات کارفرمایان در قبال کارگران بود که علاوه بر آن موضوعاتی نظیر نحوه پرداخت سنوات و یا مسائلی از این دست مورد اختلاف قرار گرفته بود.

به گزارش فارس، این لایحه اصلاحیه که تا کنون سه جلسه بررسی را در کمیسیون اجتماعی مجلس پشت سر گذاشته بدون نامه‌نگاری دولت همچنان در دستور کار قرار دارد و وعده‌ علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر بازگرداندن آن به دولت نیز محقق نشده است.

وعده‌ای که وزیر کار در نشست شورای سه‌جانبه ملی در مباحث مطرح شده پیرامون قانون کار به جامعه کارگری داد، اما به نظر می‌رسد مسکوت ماندن آن تا روزهای پایانی عمر دولت یازدهم و نزدیکی آن به انتخابات ریاست جمهوری و احتمال نامه‌نگاری دولت در این ایام پوپولیستی بودن این اقدام را تقویت کند.

بر اساس این گزارش،‌ اگر دولت در این روزها پس از گذشت بیش از یک سال نامه‌ای را مبنی بر بازگرداندن لایحه اصلاحیه قانون کار به مجلس شورای اسلامی بنویسد، باز هم می‌توان از آن قبیل اقداماتی دانست که همانند افزایش میزان یارانه با اهدافی نظیر جمع‌آوری رأی همراه باشد.

لایحه  اصلاحیه قانون کار باید با نامه رسمی دولت بازگردانده شود تا پس از بحث و تبادل نظر میان گروه‌های اصلی کارگری و کارفرمایی مجدداً تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

ذکر این نکته ضروری است که اجماع میان گروه‌های کارگری و کارفرمایی و همچنین دولت برای اصلاح این لایحه قدیمی وجود دارد اما نظر اصلی روی اتفاق نظر و ارائه اصلاحاتی برای تقویت جامعه کارگری است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین